Vårens bönevecka närmar sig. Här i Umeå har det blivit något av en tradition och min egen inställning till den har varit oerhört positiv. "En Herre, en tro, ett dop...". Något naivt har jag tänkt att de som håller på och skriker om världskyrkan, EU, Rom och påvar är en exklusiv grupp av förvillade människor i marginalen. För några år sedan tänkte jag till och med tankar om att det var en god förening om vi gick samman med katolska kyrkan. Jag såg inte ens någon större fara i dessa Mariastatyer som många köper och inte heller i de böner som bads till och genom Maria. På något sätt tänkte jag lite dimmigt, helgon, vadå (?), "det är väl bara fina förebilder, så som ungdomar kan ha (bra) idoler".
Mitt uppvaknande har tagit flera år. Och ännu står jag kvar som medlem i både Svenska kyrka och i Umeå pingstförsamling, båda medlemmar i Skr.
Sveriges Kristna Råd (Skr) är i sig inte någon särskilt uppseendeväckande eller "farlig" organisation. Här sker samordning och här samlas en mängd skrifter om frågor i många kristnas intressefält. Rapporter sker från utsända fredsivrare och Skr tar parti för papperslösa och fattiga. Det blir lite politiskt ibland men Skr verkar ganska genomgående snarare ta parti för svaga grupper (som ligger i allmänhetens intresse) än för bibliska sanningar.
Vari ligger då det oerhörda, det som är så skakande, så alarmerande att vi ska se upp!
1. För det första så har vi sedan 1998 en lag om trossamfund där varje sådant förbund på ett mycket tydligt sätt blir statligt kopplade. Vi fick alltså inte en fri statskyrka utan vi fick i förlängningen statliga frikyrkor! Det här är allvarligt. Vi är uppbundna både genom att verksamheten förpliktigas bidra till samhällets grundläggande värderingar och det ska också vara stabilt och ha egen livskraft. (Lag om trossamfund 19981593). Samtidigt görs vi beroende av statliga bidrag (Lag om stöd till trossamfund 1999:932). Regeringen är ansvarig för vilka trossamfund som ska erhålla sådana bidrag. Verksamhet som får stöd ska vara (a) långsiktig, (b) aktiv och (c) religiös. Den ska också bidra till att stärka samhällets grundläggande värderingar.
Kommentar: Som kristen vet jag att 1. Guds ord är fullkomligt, 2. Ingenting ska dras ifrån eller läggas till Ordet. Jag vet också att skapelsen är absolut fullkomlig och att den Gud som jag tror på har ALL makt i himlen och på jorden. Han kan leda konungarnas hjärtan som vattenbäckar.
Om vi då ser till denna första del som gäller trossamfunden så ser vi att Guds Ord blir för det första underställt Regeringen i landet, och för det andra samhällets grundläggande värderingar. Dessa värderingar ändrar sig över tid och det gör inte Guds värderingar.
Vi ser också att inte nog med att Gud ska ställa sig på knä för ett sekulariserat nordiskt land fullt av synd, så ska också Guds barn, födda av Jesu dyra blod, ta emot Mamons smutsiga pengar. Dessa bidrag är inte Guds pengar.
2. För det andra har vi sedan år 2001 ett teologiskt styrdokument, Charta Oecumenica, vars innehåll ger starkt bindande åtaganden till medlemmarna i Skr. (http://www.skr.org/download/18.a791285116833497ab800015122/charta_oecumenica.pdf
När detta undertecknades såg det ut som om en fjärdedel av kontrollen/makten låg hos frikyrkorna men tiden har visat att detta var till stor del ett spel för gallerierna. I den s.k. frikyrkofamiljen ingår snart sagt alla svenska frikyrkor. Adventistsamfundet, Evangeliska Frikyrkan, Frälsningsarmén, Metodistkyrkan, Vineyard Norden, Pingst FFS, Svenska Alliansmissionen, Svenska Baptistförbundet och Svenska Missionsförbundet tillhör Frikyrkofamiljen och ingår i en mängd olika kyrkliga råd.
Sveriges kristna råd är i sin tur medlemmar i Världskyrkorådet, http://www.oikoumene.org/, och andra internationella organisationer som katolska biskopssamråd, http://www.comece.org/, och världsalliansen för reformering av kristna kyrkor, http://warc.jalb.de/warcajsp/side.jsp?news_id=2&part2_id=19&navi=8.
Om dessa teologiska bindningar, katolicism, interreligiositet, islam, med mera ska jag återkomma men jag vill också hänvisa till vad andra skrivit i frågan. Holger Nilsson är t.ex. en av de mest kritiska (http://www.flammor.com/artiklar/artikel064.asp), men även många andra skriver i frågan (http://www.vaknasverige.se/tag/charta-oecumenica/).
Det finns som alla förstår hur mycket som helst att både skriva och säga, men för tillfället nöjer jag mig med ett exempel som ligger nära oss i tiden. Nämligen materialet till årets bönevecka.
http://www.skr.org/download/18.53ee94ff132ea995528800019810/B%C3%B6neveckan%2C+hela+materialet.pdf
Materialet är "ekumeniskt" utarbetat i Polen (som knappast har frikyrkor). Det innehåller en historisk reflektion och "hyllning" till Polens självständighet som katolska kyrkan (95% av alla kristna i landet) bidragit till. Den har gett Polen nationell identitet och i samma land pågår "ekumeniskt" arbete med ett nytt ekumeniskt NT, Nya Testamente. Redan i år föreslås det sånger ur den ekumeniska psalmboken.
När man ser på de böner och ord som ska sägas under böneveckan och vet att samma dokument finns ute i många av Europas länder så blir man verkligen förvånad. Varför har vi inte varit vakna? Allt är ju i princip katolskt.
Kommentar: Detta område är så komplext, men det jag som lekman direkt kan se och läsa är att katolicismen inflytande inte alls står i proportion till de övriga kyrkornas inflytande. De personer som jag tidigare hade förutfattade meningar om, som jag trodde överdrev, måste jag idag be om förlåtelse. Vi har varit helt blinda vänner! Här i Umeå är böneveckorna mycket trevliga och inte är jag emot att vi träffas och ber gemensamt, men jag är emot den katolska agendan och förminskningen och utplånandet av fria apostoliska församlingar. Bra undervisning om vad en äkta apostolisk församling är hittar du här. http://maranata.se/2012/01/08/undervisning-fran-bibeldagarna-3-8-januari-2012/
Vill du veta mera om katolicismen så lyssna här. http://aletheia.se/2011/12/06/hogaktuell-predikoserie-katolicism-kontra-evangelikal-kristendom/
Redan här ser vi att summan av de två punkter jag nämnt redan räcker för att utplåna kristendomen totalt. Och då har jag inte på något sätt ens berört de argument som Andreasson m.fl. har i sitt förråd. Jag har inte ens med ett ord nämnt överbyggnadernas inverkan på vår köttsliga natur och mänskliga maktsträvanden och hindrande strukturer.
3. Sekularisering, förvärldsligande. Under denna punkt "vet" vi alla en hel del. Knappast någon kristen i Sverige skulle vara utan synpunkt eller åsikt om man började tala om detta. Den "underhållningskristendom" som överlevt i många årtionden ska nu samarbeta med ortodoxi, biskopsväsende och islamister. Samtidigt pågår historiens största avkristnande. I Sverige har vi en generation som vuxit upp med mycket bristfälliga kunskaper. Denna generation är nu medelålders och sen kommer deras barn och deras barn. Alla dessa är vi kallade att vinna för Jesus, men hur ska vi kunna vinna dem med så trubbiga redskap? Guds rike är inte av denna världen och det normala när kristendomen utbreder sig är att det blir krockar med världens ande. Den populära kristendomen är troligen ganska tandlös.
Som jag påpekade ovan har väl alla exempel på detta men här följer några från mig.
* Kyrkor hyrs/lånas ut till djävulsdyrkare och musiker utan tro.
* Vi reagerar inte på att barnen i skolan ska se sexualupplysningsfilm som säger att all form av sexualitet är precis lika normal, oavsett hur många eller av vilka kön de inblandade är.
* Präster, predikanter och kristna har med en tydlig medvetenhet ständigt gjorts till bovar, lögnare, tjuvar, menedare, sexualfixerade barnförgripare m.m. i film, teater, media och övrig kultur.
* Vi ger företräde till muslimer när det gäller diskriminering. Kristna tas inte på allvar och i universitetslitteratur och teorier sammankopplas ständigt kristen kultur med imperialism, patriarkalism och kapitalism.
* RFSU m.fl. har fått ett alldeles oerhört stort förtroende och kan "låna" våra barn att leka med chokladkondomer och mera på lektionstid. Till och med nämns krav på att få avskaffa juridiskt kön. http://hbtsocialisterna.wordpress.com/category/pride/page/3/
Detta är bara exempel.
OCH eftersom ovanstående ämne är så omfattande så vill jag gärna komma tillbaka till delaspekter av Värlskyrkan. Vart ska vi vara med? Vad kan man göra? Hur ska man agera om man vill vara medlem i en apostolisk fri församling?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar